måndag 3 maj 2010

Ica kasse

Senaste uppgiften som vi nu gör i skolan, är att vi i olika grupper har bestämt och kommit på en uppgift, och sedan ska en annan grupp göra vår uppgift. Min grupp, vi är tre stycken i varje grupp, fick att vi skulle göra en Ica kasse, men i tyg. Så idag har jag gjort den här hemma, vi hade självstudier idag och i fredags, och då skulle vi arbeta med vår uppgift.

Gruppen som gjorde den hade ritat av en Ica kasse som de hade klippt sönder,och gjort ett mönster och en arbetsbeskrivning som vi skulle följa. Så jag ritade av det i torsdags när vi fick uppgiften och klippte ut mallen. Så det var enkelt att slipa göra en eget mönster, och man kunde snabbt börja klippa i tyget.


Så här blev min kasse, i uppgiften var ett av målen att man skulle vara miljövänlig. Så jag valde att inte köpa något nytt tyg, utan bara sy av tyger som vi hade hemma. Jag fick tygerna av mamma, det blommiga tyget är en bit tyg som blev över efter att mamma sytt en gardinkapa till mina julgardiner, och kantbanden har jag gjort själv av ett annat tyg, en stuvbit som mamma har köpt för länge sedan.

 Om man ville fick man göra en dekoration på kassen, men jag valde att sy en tyg remsa som jag har sytt fast kardborre band på. Tygremsan är till för när man inte använder den, att man kan rulla ihop påsen och man har tygremsan runt den, så att den blir mindre. (en stänganordning)



Så när den är ihoprullad kan man rymma den i sin väska om man vill.

Imorgon ska vi redovisa och prata om våra uppgifter. Så imorgon får jag se hur de andra har gjort sin Ica kasse, och hur dem som gjorde vår uppgift har gjort. Men kommer även att få se två andra uppgifter, som de andra har gjort.

Inga kommentarer: